۴ تکنیک برای مواجه با انتقادات تند

زمان تقریبی :

3 دقیقه

نویسنده

20 مرداد 1399

توسعه فردی

همه ی ما برای بهبود و رشد بیشتر نیازمند دریافت بازخورد هستیم. اما گاهی مواقع این بازخوردها ممکن است به صورت انتقادهای تند و گاهی زننده مطرح گردد. معمولا اولین واکنش افراد به چنین بازخوردهایی شانه خالی کردن و فرار از موقعیت بوجود آمده است.
آقای جوزف گرنی، که سالها تجربه ی تدریس و تحقیق در خصوص اوضاع بحرانی و تصمیم گیری درست در این وضعیت را دارد، ۴ تکنیک برای مواجه با این وضعیت پیشنهاد میکند.

۱. برخود مسلط باشید

سعی کنید نفس های عمیق بکشید، بر روی دم و باز دم خود تمرکز کنید. به واکنش های بدن و فیزیکی خود توجه کنید. حسی که خود دارید و ممکن است دیگران نسبت به شما داشته باشند را با خود زمزمه کنید. ( مثلا بگویید: من خیلی خجالت کشیدم ، آنها خیلی از دست من ناراحت هستند)

۲. آنها را درک کنید

از آنها بخواهید که در مورد انتقاد خود، توضیح بیشتر و دقیق تری بدهند. جزییات رفتار و یا فعالیتی که آنها را ناراحت کرده شرح دهند. شما هم به عنوان یک شنونده، به آرامی و متانت به آنها گوش کنید، طوری گوش کنید و واکنش نشان دهید که انگار این سخنان در مورد شخص دیگری باشد.

۳. فرصت بخواهید

قبل از اینکه به انتقادات پاسخ دهید و خود را تبرئه کنید، یا خود را مقصر بدانید و عذر خواهی کنید، از آنها بخواهید به شما اجازه دهند تا در مورد وضعیت پیش آمده صحبتهای آنان و ماجراهای اتفاق افتاده کمی فکر کنید. به آنها اطمینان دهید،‌ این مسئله برای شما جدی است و به آن بی تفاوت نخواهید بود. در مورد آن خوب فکر کرده و پس از نتیجه گیری باز خواهید گشت.

۴. همکاری کنید

حتما در مورد انتقادات و صحت و سقم آن فکر و بررسی کنید. حتی اگر بی انصافی کرده باشند اما باز هم ممکن است برخی از انتقاداتشان درست باشد. بعد از جمع بندی به سراغ منتقدین خود بروید و دلایل و مسائل پیش آمده را با آنها مطرح کنید و به نتیجه گیری برسید.

دیدگاهتان را بنویسید