انتخابات نظام پزشکی و گروه داروسازی

زمان تقریبی :

15 دقیقه

نویسنده

22 تیر 1400

جامع

سالهاست که با هزاران امیدها و آروزها، در یک انتخاب صنفی به پای صندوق های رای رفته ایم اما هر بار شور و شعار در حد همان دوره پیش انتخاب، روز رای گیری و نهایتا چند روزی پس از اعلام نتایج انتخابات ماند و سپس گویی،نگویی. نمی دانم چه خاصیتی در صندلی ها نهفته است که برای رسیدن به آن تلاشی وافر و قابل توجه برجاست و به محض نشستن بر آن، گفته ها و وعده ها به صورت تصاعدی رو به فراموشی می رود.

به شخصه اساسا این دوره از اتخابات نظام پزشکی را پیگیری نمی کردم چرا که به عنوان یک پزشک،سرخوردگی از عملکرد منتخبین دوره قبلی و به طور کلی کمرنگ شدن فضای انتخاب و رای و اثرگذاری را بر خود حکمفرما می بینم.

تا اینکه با تصویر زیر مواجه شدم:

با بیش از ده سال تجربه از کار در صنعت دارو، آقای دکتر پیرویان را تا حد زیادی می شاختم و یکی از بزرگوارانی که کمک کردند تا فارما فوروم آن بشود که شد، ایشان بودند که در دوره اول، حضور پررنگی در همراهی و حمایت از ما داشتند و در یک کلام، پیرویان را مرد عمل دیدم. از ایشان خواستم برایم بگویند که چه شد تکلیفی احساس کردند و داوطلب شدند:

انتخابات نظام پزشکی و مطالبه جامعه داروسازی

فرزاد پیرویان، استاد اقتصاد دارو دانشکده داروسازی شهید بهشتی و از داروسازان کاندیدای هشتمین دوره انتخاب نظام پزشکی:

▪️مهمترین معضل فعلی داروسازی در کشور، جایگاه آن در بین گروه های پزشکی و عموم جامعه است که بخصوص در سنوات اخیر، با هجمه ها و سیاست های اتخاذشده، بشدت آسیب دیده و رو به افول است.

▪️ این موضوع علاوه بر ایجاد سرخوردگی در فارغ التحصیلان و دانشجویان این رشته، باعث کاهش کارآیی و انگیزه ارائه دهندگان خدمات دارویی و در نهایت محرومیت بیماران و جامعه از پتانسیل موجود در داروخانه ها برای مدیریت دارو درمانی خود می گردد.

▪️بدون شک نظام پزشکی، محلی برای چالش با ساختار پزشک محور سلامت کشور و احیای جایگاه داروسازی با استناد به مبانی علمی و عقلی می باشد.

▪️همچنین به موازات این موضوع، با فرهنگ سازی و ایجاد فضای مطالبه گری از داروسازان در جامعه، ارتباط بین داروسازان و عموم جامعه بهبود یافته و نقش فعال تری برای داروسازان ایجاد می گردد و نیز روحیه نقش آفرینی این گروه در حلقه دارو درمانی بالا می رود.

▪️ساختار قانونی نظام پزشکی، پتانسیل نقش آفرینی بیشتر در سیاست گذاری های حوزه دارو را دارد و اگر با هم افزایی انجمن داروسازان همراه شود، به طور قطع می تواند نقش تاثیر گذاری در تدوین و صدور آیین نامه ها، ضوابط و بخشنامه های مرتبط داشته باشد.

▪️ نقص این موضوع را در نحوه ابلاغ آیین نامه داروخانه ها می توان دید. از یک طرف ضعف نهاد سیاست گذار در ایجاد تعامل مناسب با بخش های صنفی، مشهود بود و از طرفی ضعف نهاد تاثیر گذاری مانند نظام پزشکی در نقش آفرینی در تصمیم گیری ها را نشان داد.

▪️ وجود ارتباط ساختاری و هم افزا با بخش های مختلف تاثیر گذار اعم از بخش های اجرایی در دولت و بخش های قانون گذاری و غیره، رکن انکار ناپذیر موفقیت نهاد های صنفی در اجرای برنامه های خود می باشد.

▪️ ظرفیت نظام پزشکی به خوبی می تواند این ارتباطات را ایجاد و تقویت نماید. وجود گروه های مختلف پزشکی در این سازمان، پتانسیل بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در این بخش است.

▪️عدم توجه به عوامل موثر در اقتصاد دارو در کشور، سرمایه های عظیم این بخش را به مخاطره انداخته و بیم آن می رود که این مقوله حساس و مهم، به دست نااهلان بیفتد و آسیب های زیادی به بخش سلامت و جامعه برسد.

▪️ ساختاری مانند نظام پزشکی علاوه بر دارا بودن تخصص های مختلف، قابلیت بالایی در ایجاد ارتباط با مراکز علمی و تحقیقاتی و ایجاد هسته های مشورتی برای تولید مستندات مورد نیاز برای سیاست گذاری های مرتبط با اقتصاد دارو از جمله تعرفه خدمات دارویی، مالیات، میزان پذیرش دانشجویان، ایجاد و تعریف فرصت های شغلی و … داراست و جا دارد از همه ظرفیت خود برای بهبود فرآیند های یاد شده استفاده نماید.

مطالبی را که خواندید، خلاصه اهمیت موضوع از نگاه فردی است که سابقه مدیریتی و اجرایی قابل توجهی دارد و نگاه دانش-محور و تخصص گرای او، ممکن است بتواند گره ای از مشکلات بسیار صنعت سلامت و علی الخصوص دارو باز کند. پیشنهاد می کنم دوستان عزیز داروسازم، اندکی در این خصوص تامل نمایند و در صورت صلادید با حضور پای صندوق رای و حمایت از ایشان، یک گام عملیاتی دیگر بردارند. مطالبه گری پس از انتخاب را هم می توان در دستور کار قرار داد. شاید همین موضوع هم پشتوانه حرکتی و انگیزشی برای منتخبین ما باشد. آنچه در نظر داشتیم برای مجلس تدبیر و امید انجام دهیم اما به لطف منتخبین همکار و هم رشته، ابتر ماند.

به امید روزهای روشن…

دیدگاهتان را بنویسید