حکمرانی شرکتی
در روما بر مقوله توسعه در سازمان متمرکز هستیم. آن هم سازمانها و کسب و کار در بخش خصوصی کشور. پیش فرض، برداشت و تصور ما این است که وقتی صحبت از بخش خصوصی و کسب و کار می شود، علی القاعده منطق اثربخشی و سودآوری و تاثیرگذاری باید بر تصمیمات غالب باشد و بجز شرایط زمینه ای و فضای محیطی، عامل خاص دیگری نیست که بر ضرورت به کار گیری این موارد سایه بیندازد. برای مثال در یک سازمان دولتی عوامل سیاسی، مصلت اندیشی های ارتباطی یا مواردی اینچنینی هم بر تصمیمات اثرگذار است و شاید یک تصمیم که بهنیه هم نیست، به این دلایل به اجرا در آید. اما در یک شرکت فعال در کسب و کار و بخش خصوصی انتظار می رود اینگونه نباشد.
از طرفی باور عمیق و جدی ما هم این است که سازمان از فرهنگ آغاز می شود و چنانچه فرهنگ کارآمد نباشد، می تواند همه چیز را به حاشیه ببرد. فرهنگ از رهبران آغاز می شود و رهبری هم از بازگشت به خویشتن. یکی از مواردی که رهبران، بدلیل عدم بازگشت عمیق به خود و عدم تفکر جدی در مورد فرهنگی که می خواهند منتشر شود، در آن دچار معضل می شوند و ضرورتا هم نسبت به ریشه و مساله، خودآگاهی عمیق ندارند، انتخاب مدل حکمرانی است. چه به لحاظ ذهنیتی و نگرشی و چه در عمل و اجرا.
حتی گاهی شاهد هستیم که در عمل و اجرا حرفهایی زده می شود اما چون در نگرش، نسبت به آن حرفها چه خودآگاه و چه ناخودآگاه، باور و اعتقاد عمیق وجود ندارد، خود رهبر مانع از اجرای حرفهایش می شود و البته چیدمانی هم که انجام می دهد و در کنارش تصمیماتی که می گیرد، به این تناقض دامن می زند.
اما یک سوال اساسی اینجاست که آیا رهبران واقعا در ابتدا به بررسی و کاوش در انواع مدلهای حکمرانی ممکن یا حتی نوآورانه برای سازمانشان می پردازند؟ آیا در خصوص آن مشورت می گیرند؟ یا صرفا بر اساس پارادایم های رایج و غالب و بر اساس الگو برداری عمل می کنند؟
مهم تر اینکه بعد از اینکه سازمان به ثبات و بلوغ نسبی رسید، آیا در خصوص انتخاب مدل مناسب از ابتدا تشکیک می کنند؟ آیا در خصوص ضرورت بازنگری و شاید تغییر در مدل حکمرانی شرکتی شان تفکر، بررسی، مشورت و اقدام می کنند؟ نقش سایر مدیران ارشد سازمان در خصوص نحوه بهینه اداره کرد و ساختار سازمانی چه می شود؟ کسانی که به عمل نزدیک ترند چطور؟ یا مدل -که صرفایک مدل است-فرآیندها ، روش ها، دستورالعمل ها، راهنماها و هزار و یک فرم مختلف را طراحی می کند و همه حول همان مدل centralized قدرت خواهد بود؟ بروکراسی برای اثربخشی است یا بروکراسی برای بروکراسی؟
اساسا آیا با توجه به تغییرات پرشتاب و گسلنده در محیط بیرونی، یک مدل کارآمد است؟ آیا ما در مواجهه با متغیرهای فزاینده و چالشهای روزافزون، صرفا به سمت راهکار گرایش داریم یا تلاش برای درک صحیح صورت مساله و من جمله تاثیر موارد داخلی نظیر نحوه تصمیم گیری، فرآیندهای تعریف شده، و ساختار سازمانی، در ایجاد ناکارآمدی در مواجهه با مفروضات جدید را نیز می بینیم و بررسی می کنیم؟
به زعم ما، اهمیت پرداختن به مقوله «حکمرانی شرکتی» و فهم عمیق تر آن، ضرورت بازنگری در آن، و در صورت لزوم، شجاعت اقدام برای تغییر، در راستای توسعه سازمانی و بخشی از رهبری واقعی در امروز سازمان ها و شرکت هاست.
از شما دعوت می کنیم تا در کنار هم، از خبرگان و نخبگان و همچنین از تجربیات زیسته بشنویم و تفکر کنیم. در هفتمین رویداد پل، به حکمرانی شرکتی از ابعاد مختلف خواهیم پرداخت و بر باور خود به فهم دقیق صورت مساله به عنوان بخش اعظم حل یک مساله پایبند خواهیم بود.
ما به دنبال ارائه راهکار به مخاطبین خود نیستیم بلکه تمام تلاش ما بر این متمرکز است که صورت مساله از تمامی و یا بیشتر ابعاد ممکن، مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد تا فهم عمیق تر حاصل شود. راهکار مناسب، توسط خود فرد و با مشورت از متخصصین و مدیران سازمان حاصل خواهد آمد.
تاریخ و نحوه شرکت در همایش
زمان برگزاری این رویداد پنج شنبه سه مهر ( 3 مهر 1404 ) می باشد و پیش ثبت نام آن از فروردین ماه 1404 آغاز خواهد شد و تا پایان خردادماه ادامه خواهد داشت.
سپس ثبت نام همراه با اعلام اسامی سخنرانان در تیر 1404 آغاز می شود و تا پایان مرداد ادامه خواهد داشت. مرحله ثبت نام تاخیری نیز برای کسانی که امکان برنامه ریزی از قبل ندارند از اول تا بیست و هفتم شهریور 1404 خواهد بود.
لطفا برای ثبت نام زودهنگام و پیش ثبت نام و بهره مندی از تخفیف ویژه،یا حمایت از این رویداد با شماره 09203511025 تماس حاصل فرمایید.
به امید دیدار