دومین ایران فارما فوروم

توانمندسازی و ابعاد آن در دومین ایران فارما فوروم

پیرو برگزاری موفق اولین کنفرانس صنعت سلامت با تمرکز بر دارو که دی ماه سال گذشته برگزار شد ، دومین همایش نیز با تغییر نام به ” ایران فارما فوروم” در روزهای پنج شنبه و جمعه ، 23 و 24 آذرماه در محل مرکز همایشهای بین المللی سازمان صدا و سیما با حضور بیش از 220 نفر از چهره های شاخص و مدیران صنعت داروی کشور برگزار شد.

برنامه ریزی و آماده سازی مفصل تر

برنامه ریزی و اجرای مباحث همایش دوم، حول محور ” توانمندسازی ” صورت گرفته بود و در ابتدا با معرفی کوتاهی از چگونگی شکل گیری کنفرانس دوم و وجه تمایز آن که داشتن کمیته علمی تخصصی و اهداف همایش توسط دبیر اجرایی همایش افتتاح گردید. پیش از همایش در جلسات متعددی با اعضای کمیته علمی مشورتی پس از ساعتها بحث و گفتگو و یک جلسه جمع بندی، برنامه دومین فارما فوروم مصوب گردید و مسوولیت دبیر علمی رویداد را نیز جناب دکتر حمیدرضا راسخ با بزرگواری پذیرفتند.

باز هم آغاز با تحلیل کلان

در آغاز فارما فوروم دوم، یکی از دو سخنران منتخب و برگزیده کنفرانس اول ، جناب آقای دکتر مرتضی عمادزاده سخنرانی خود را با عنوان “رقابت پذیری” ایراد نمودند که یکی از مهم ترین مفاهیم در جهت رشد و توسعه بنگاه در نظر گرفته شد و چگونگی ایجاد و تبیین این مفهوم مورد بحث قرار گرفت. به علاوه با توجه به آرای شرکت کنندکان کنفرانس سال گذشته و انتخاب ایشان به عنوان یکی از دو سخنران برگزیده ، در پایان سخنرانی از ایشان تقدیر به عمل آمد.

مسیر راه آینده در امتداد گذشته است

سپس از آنجا که باور داریم گذشته، چراغ راه آینده است، پیش از بررسی چشم انداز پیش روی صنعت و بررسی راهبردها و راهکارهای حرکت در مسیر آن ، بررسی سیر تاریخی آن و آنچه بر صنعت داروی ایران گذشت با عنوان ” فرصتهای از دست رفته ” توسط جناب آقای دکتر علی منتصری ارائه گردید. ایشان در مرور آنچه گذشت به پیش از انقلاب اسلامی و سپس پس از آن پرداختند و دستاوردهای صنعت دارو را برشمردند و به علاوه گفتند که باید از گذشته درس گرفت.

بررسی اقتصادی صنعت داروی ایران

در ادامه دومین فارما فوروم، آقای مهندس نیما برارجانیان ، دومین سخنران منتخب کنفرانس اول، بررسی کاملی به لحاظ اقتصادی از صنعت دارویی ایران ارائه دادند که اطلاعات و آمار ارائه شده که حاصل کار مفصل ایشان و تیم 10 نفره شان بود، بسیار مورد استقبال قرار گرفت و در پایان ارائه شان و بر حسب آرای شرکت کنندگان همایش اول ، به عنوان سخنران منتخب و برگزیده مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتند. همچنین بعد سخنرانی ایشان به حدی مورد استقبال حضار و پس از آن فعالان و متخصصین خارج از صنعت قرار گرفت که به ارائه در مجلس شورای اسلامی نیز رسید. بر اساس آرای شرکت کنندگان، سخنرانی ایشان مجددا برترین سخنرانی فارما فوروم دوم شد.

چشم انداز صنعت داروی ایران

در اولین پنل به مدیریت دکتر پوریا پناهی ، چهرهای برجسته صنفی و تخصصی به بررسی چشم انداز صنعت داروی ایران پرداختند. در این پنل که دکتر رسول دیناروند مدیرگروه و استاد دانشگاه و آخرین رییس سازمان غذا و دارو ، دکتر فریدون مهبودی رییس اتحادیه تولیدکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران ، دکتر عباس کبریایی زاده رییس سابق و نایب رییس فعلی سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی ایران ،جناب آقای ناصر ریاحی رییس اتحادیه واردکنندگان دارویی ایران و نیز دکتر فرشاد فاطمی استاد و مدیرگروه اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف حضور داشتند ، وضعیت و جایگاه صنعت دارو در اسناد بالادستی و برنامه ریزی های کلان کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مباحث این پنل جذاب و داغ بخصوص پیرو صحبتهای دکتر فاطمی چندین بار مورد تشویق حضار قرار گرفت.

رعایت اصول اخلاق حرفه ای به زبان طنز

دکتر پیام دین دوست، مدیرعامل شرکت بهستان دارو و گرداننده دومین پنل، پیش از آغاز پنل به عنوان بحث مقدماتی، به زبانی طنز که با استقبال حضار مواجه شد و بعد از رویداد هم با حواشی همراه شد، بدون نام بردن از فرد یا گروهی، به مواردی پرداختند که می تواند باعث پیشرفت گردد که البته منظور این بود که اصول رعایت نمی شود.

توانمندسازی صنعت داروی ایران

الزامات، راهکارها، فرصت ها و تهدیدها

در دومین پنل از دومین فارما فوروم که به گردانندگی دکتر پیام دین دوست برگزار شد، خانم دکتر معصومه کنعانی (مدیر سیستم مدیریت کیفیت اداره کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو)، دکتر مهدی پیرصالحی (مدیرعامل وقت شرکت کارخانجات داروپخش)، دکتر حمیدرضا راسخ (استاد گروه اقتصاد دارویی دانشگاه شهید بهشتی)، دکتر محمد عبده زاده (مدیرعامل شرکت ویتان فارمد)،دکتر اکبر عبداللهی اصل (مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات وقت سازمان غذا و دارو) در آن به بحث و تبادل نظر پرداختند. دکتر اکبربرندگی (مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل وقت سازمان غذا و دارو) و دکتر فرزاد پیرویان (معاونت غذا و داروی دانشگاه شهید بهشتی) به دلیل سفر امکان حضور نیافتند.

منابع انسانی، بعد مهمی از توسعه و توانمندسازی

در بخش پایانی روز نخست دومین ایران فارما فوروم، از آنجا که به زعم گروه روما، به منابع انسانی به عنوان بخشی بسیار مهم و دارای نقشی انکارناپذیر در توسعه باور دارد، به ابعادی در توانمندسازی نیروی انسانی با حضور دو نفر از چهره های شاخص این حوزه، سرکار خانم آسیه حاتمی (مدیرعامل ایران تلنت) و جناب آقای امیرعلی نوربخش (مدیرعامل نیلارود) پرداخته شد.

روز دوم و آغاز با مقوله پرچالش تولید تحت لیسانس

تولید تحت لیسانس گامهای اولیه برای توانمندسازی صنعت است

در ابتدای روز دوم، دکتر نریمان صدری (مدیرعامل وقت سانوفی ایران) به بازتعریف و تبیین مفاهیم اولیه تولید تحت لیسانس و اهمیت آن به عنوان مقدمه ای بر سومین پنل در دومین ایران فارما فوروم پرداختند و سپس خود ایشان میزبان گفتگویی بودند که میهمانان و کارشناسان آن عبارت بودند از: دکتر مسعود باقری (مدیرعامل وقت شرکت داروسازی ابوریحان) که سابقه ای قابل توجه از پروسه تولید تحت لیسانس در داروسازی زهراوی با شرکت روش داشتند، دکتر حمید مصطفوی (مدیرعامل وقت شرکت سبحان انکولوژی)، جناب آقای قباد شهبازی (مدیرعامل وقت نوونوردیسک پارس) که علیرغم تمام چالشها، به عنوان تنها شرکتی که در آن زمان در حال سرمایه گذاری مستقیم در ایران و تاسیس کارخانه بود و نیز جناب آقای جورج فیلیپویچ (مدیر ارشد کمپانی نوارتیس فارما سرویسز در ایران) که از مدتی قبل تولید تحت لیسانس را با شرکت داروسازی مداوا آغاز کرده بوند. ابعاد این موضوع به صورت نسبتا مبسوطی در این پنل باز شد.

برند و برندسازی

مقوله ای که در صنعت داروی ایران، غفلت از آن بیش از توجه به آن است

از آنجا که به زعم برگزارکنندگان و گروه روما، مفهوم برند و مقوله برندسازی یکی از مهم ترین ابعاد برای توانمندکردن در هر صنعتی است، از متخصصین این حوزه در داخل و خارج صنعت دعوت شد تا ضمن طرح مبانی و مفاهیم و دلایل اهمیت این موضوع، به بررسی و موردکاوی هم بپردازند. آقای دکتر بهنود الله وردی نیک (مدرس برندسازی و بازاریابی بانیک)، دکتر شاهین فاطمی (موسس و مدیرعامل برند موفق و فاخر ملی،درسا)، دکتر رامین موسوی (متخصص حوزه برندینگ در صنعت دارو و مدیر منطقه ای وقت کمپانی دارویی استلاس) و دکتر مهرداد نوربخش (مدیر ارشد وقت شرکت موفق دارویی حیکما در ایران) به ابعاد مختلف مقوله برندسازی پرداختند.

مسوولیت اجتماعی و شرکتهای دارویی

دکتر بهاره پورزادی (مدیر CSR شرکت بهستان دارو) به اهمیت موضوع مسوولیت اجتماعی و نگاه صنایع دارویی در عرصه بین المللی به این مقوله و مثالهایی از اقدامات شرکت های دارویی در این راستا در ایران پرداختند.

جمع بندی

در آخرین پنل دومین فارما فوروم، دبیر اجرایی کنفرانس، دکتر شاهین جعفری میزبان دکتر حمیدرضا راسخ به عنوان دبیر علمی همایش، دکتر احمد شیبانی (رییس سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی ایران) و مهندس شکرالله معماریان (عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارویی ایران) بود. در این گفتگو، سه کارشناس به جمع بندی نقطه نظرات طرح شده ظرف دو روز و اضافه کردن تحلیل خود حول محور موضوع همایش یعنی توانمندسازی پرداختند.

در دومین ایران فارما فوروم شرکت های همراه گروه روما به عنوان حامی، عبارتند از: برند فاخر و برتر ملی، درسا، گروه ارمیترا نماینده لوفتهانزا در ایران و گروه چارسوق که قدردان حمایت آنها هستیم.