اولین ایران فارما فوروم

پیش به سومی گامی نوین

اولین رویداد تخصصی صنعت دارو و سلامت با نگاه میان رشته ای با همت و تلاش دبیر اجرایی آن، دکتر شاهین جعفری و گروه روما و با همراهی دکتر حمیدرضا مجتهدی به عنوان دبیر علمی، در دی ماه 1395 برگزار گردید. انتقال دیدگاه لزوم نگاه میان رشته ای و از بیرون به درون، برای صنعتی که در دایره خود در حرکت بود، چندان آسان نمی نمود.به علاوه در ایامی که به واسطه فشارهای بیرونی بین المللی و همچنین داخلی و نیز مباحثات درون صنعتی گروه داروی ایران میان ذینفعان متفاوت و جنگهای سرد درون این حوزه، صحبت از حضور تخصص های دیگر در ابتدا عجیب می نمود.

اما بهرحال در روزهای 2 و 3 دی ماه و در محل مرکز اسناد کتابخانه ملی ایران با حضور گروه قابل توجهی از متخصصین و فعالان شاخص، از اولین رویداد و کنفرانس تخصصی سالیانه صنعت دارو در ایران رونمایی شد. از آنجا که گروه برگزارکننده سابقه فعالیت در شرکتهای مولتی نشنال و بخش واردات را داشتند، طبعا با توجه به گامهای نخست این طفل نوپا،به سراغ افرادی رفتند که شناخت و اطمینانی نسبت به برگزارکنندگان داشتند. همین مساله بعدها هزینه هایی برای گروه روما ایجاد نمود از جمله انتساب به دسته و گروهی خاص و گرفتن خط و ربط از گروه و افرادی خاص و شاخص.اما به مدد بازخوردهای مثبت و خروجی های اولین رویداد، و با گذشت زمان و شفاف بودن اعضای گروه روما و اعلام مواضع شفاف به عنوان یک ناظر و تحلیل گر مستقل، گرد خستگی ناشی از علاقه مندی جامعه ما به نشان دار کردن افرادی که حرکت می کنند و ابتدای جنبشی هستند، به مرور زدوده شد.

در اولین فارما فوروم،از فلسفه اولیه تشکیل گروه روما یعنی ارتقا حرفه ای گری رونمایی شد. آنچه که به روشنی در برنامه علمی پیشنهاد شده دو روزه نمود یافت. شعار این کنفرانس”پیش به سومی گامی نوین” در نظر گرفته شد تا با بحثهایی که صورت می گیرد و نگاه های متفاوتی که با همراهان به اشتراک گذاشته می شود،جنبشی نو در نسلی نو جان گیرد.

در روز نخست و در راستای ارائه تحلیل هایی از محیط کلان، برنامه با سخنرانی جناب آقای دکتر محمدرضا سرگلزایی،روانپزشک و تحلیل گر اجتماعی شاخص کشور با موضوع”هرم نیازهای آبراهام مازلو،توسعه فرهنگی و بازار هدف” آغاز شد. سپس دکتر مرتضی عمادزاده، اقتصاددان و عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی، تحلیل خود را در قالب عنوان”تحلیل فضای اقتصادی بنگاه ها در ایران، با نگاه به پیوستن به نظام اقتصادی جهانی” ارائه دادند که اتفاقا بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت و با آرای شرکت کنندگان، پس از نظرسنجی، به عنوان یکی از دو سخنرانی منتخب برگزیده شد.

در بخش دوم، ابتدا دکتر شریف خطاب(مصر) که یکی از مهمانان خارجی اولین فارما فوروم بود، اولین بخش از تحلیل محیط خرد را با “مروری بر بازار دارویی خاورمیانه:تغییرات و روندها”ارائه داد و به دنبال ایشان دکتر فرید ابراهیمی، داروساز و از فعالان تحلیل گر صنعت دارو و موسس و طراح برنامه موفق فارمالایز، بر بازار دارویی ایران مروری آماری داشت. سپس عضو هیات مدیره شرکت داروسازی دکتر عبیدی و یکی از مدیران موفق و باسابقه و خوش فکر حوزه دارو، جناب آقای مهندس نیما برارجانیان سخنرانی تحلیلی خود را تحت عنوان”تحلیل محیط صنعت دارویی در ایران” ارائه کرد که با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبان حاضر و همین طور فعالان حوزه پس از همایش قرار گرفت و به رای حضار، به عنوان اولین سخنرانی منتخب برگزیده شد.

در ادامه در اولین پنل فارما فوروم با مدیریت دبیر همایش، دکتر شاهین جعفری و با حضور سرکار خانم دکتر شکوفه نیکفر(دبیر وقت شورای تدوین دارویی ایران)، جناب آقای دکتر فرزاد پیرویان (معاونت وقت طرح و برنامه سازمان غذا و دارو)، جناب آقای دکتر امیراحمد سالاریان(مدیرعامل گروه دارویی بهستان و به نیابت از آقای دکتر پیام دین دوست) و جناب مهندس نیما برارجانیان حول محور “قوانین و مقررات دارویی در ایران، دلایل و فلسفه آنها و نیز فرصت ها و تهدیدها” گفتگوی میان متخصصین و فعالان با حرارت آغاز شد.

در بخش سوم نیز میهمانان خارجی اولین فارما فوروم، دکتر مرجان مقامی (انگلستان)، دکتر شریف خطاب (مصر) و دکتر یوآو کاراپینا (ایالات متحده) به ترتیب با عناوین ” دپارتمان Medical : دلایل و فلسفه وجودی و نقش متحول شده آن”،”واحد Marketing و نقش متحول شده آن به دنبال تغییرات جدید” و ” Market Access چیست؟ اهمیت فلسفه وجودی این نقش در صنعت دارو” به بررسی چندین نقش حرفه ای در سازمانهای دارویی در دنیا که در ایران هم در حال شکل گیری بود و اهمیت آنها در محیط خرد و در فعالیتهای شرکتهای دارویی پرداختند.

در بخش پایانی روز اول نیز دومین پنل اولین فارما فوروم، به میزبانی دکتر حمیدرضا جعفری (بجای دکتر امیرعباس محسنی زنوزی) و با حضور دو میهمان خارجی رویداد، خانم دکتر مقامی و آقای دکتر خطاب و بدون حضور سرکار خانم دکتر مریم دماوندی (که به دلایلی از حضور در رویداد خودداری نمودند ) به بحث حول محور چالشهای میان واحدی پس از تقسیم نقش ها و اهمیت همکاری و هم افزایی آنها پرداختند.

در دومین روز از اولین فارما فوروم،بحث با یک موضوع مهم تخصصی توسط سرکار خانم دکتر شکوفه نیکفر آغاز شد. عنوان سخنرانی ایشان”فارماکواکونومی و اهمیت آن در تصمیم گیریهای کلان در صنعت دارو” بود.

سپس دو میهمان از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر حمید قنبری و جناب آقای دکتر رضا بوستانی در گفتگوی تحلیل محیط اقتصادی کلان ایران ( و بدون حضور جناب آقای دکتر مرتضی ایمانی راد که به دلیل سفر از حضور در برنامه عذرخواهی کردند) به ارائه نظرات خود پرداختندو بخصوص مباحث دکتر قنبری در مورد تاریخچه تحریم های علیه ایران و انواع آنها و شرایطشان بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در سومین پنل اولین فارما فوروم، دکتر نوید رئوف از جناب آقای دکتر حمیدرضا راسخ (مدیرگروه اقتصاد دارویی دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی)،جناب آقای دکتر مرتضی آذرنوش (مدیرگروه دارویی شفایاب و استاد شاخص و فعال باسابقه حوزه صنعت داروی ایران) و جناب آقای دکتر نریمان صدری (مدیرعامل وقت شرکت سانوفی ایران) میزبانی کرد. جناب آقای ناصر ریاحی (رییس اتحادیه واردکنندگان دارو) به دلیل سفر امکان حضور در برنامه را نداشتند.

در نهایت در بخش پایانی دومین روز از اولین فارما فوروم، میزبان دو تن از متخصصین شاخص خارج از صنعت با دو مبحث مرتبط با صنعت بودیم. جناب آقای دکتر شهریار شفیعی (رییس آکادمی برند ایران) با مبحث”برندسازی شخصی یا Personal Branding” و جناب آقای دکتر یحیی علوی (مدرس حوزه فروش در دانشگاه تهران و موسسه ماهان) با مبحث”تحول در دنیای فروش” با ایراد سخنرانی های جذاب خود، به اولین کنفرانس سالیانه صنعت داروی ایران خاتمه دادند.