اولین همایش کوچینگ ملی

اولین همایش ملی کوچینگ ایران در تاریخ پنج شنبه 30/2/1400 به همت و با همکاری دو مجموعه روما و کیفکو در خانه کار و دیدار کارمان برگزار شد. در این همایش که همزمان آن با هفته جهانی کوچینگ و با هدف افزایش آگاهی جامعه علی الخصوص  مدیران ارشد سازمانها که نگرش و تصمیماتشان بر تعداد قابل توجهی از افراد دیگر نیز تاثیرگذار است ، برنامه ریزی و به اجرا در آمد، 5 سخنران خارجی و هفت سخنران و پنلیست داخلی به ارائه مطالب پرداختند.

این برنامه توسط گروه لحظه نگار و در پلتفرم این گروه، به صورت زنده از طریق اینترنت پوشش داده میشد و علاقه مندانی به صورت مجازی برنامه را دنبال می کردند.

در ابتدا دکتر حمیدرضا جعفری ( یکی از دبیران همایش ) و مدیرعامل گروه روما تلاش کرد با سخنرانی خود صورت مساله را شفافسازی کند و توجه مخاطبین را به این نکته جلب کند که صحبت در خصوص کوچینگ با مقولاتی مثل رهبری و تغییرات عظیم پارادایمی مثل انقلاب صنعتی چهارم و نیز تحول سازمانی چالاک ( Agile Transformation ) ، حتی در کشور ما بزودی به یک ضرورت تبدیل خواهد شد. وی تلاش کرد نگرش مخاطبین را به تعریف حرفه ای و غیربازاری کوچینگ جلب کند.

سپس حضار شاهد گفتگوی آقای سهیل میکائیل پدری، کوچ بین المللی و ایرانی الاصل ساکن خارج از کشور با دکتر ویکی براک، تاریخ زنده کوچینگ، در خصوص اینکه اساسا کوچینگ از کجا می آید و ریشه های تاریخی آن چیست و نیز میان رشته ای بودن آن، بودند.

پس از آن در پنلی با عنوان مرزها و گردانندگی دکتر جعفری، با حضور خانمها دکتر لیلا عزیزی ( روان درمانگر و کوچ ) و مهندس ساناز صدوقی ( کوچ بین المللی و کوچ حوزه Agile) از کانادا و نیز آقای مهندس سجاد سعیدنیا ( روانشناس، کوچ حرفه ای و موسس اولین مدرسه ایرانی کوچینگ، مدام) به تبیین تعاریف و تفاوتهای کوچینگ با مقولاتی نظیر رواندرمانی، مشاوره، منتورینگ و نیز اهمیت و همپوشانی دانش روانشناسی و ابزار کوچینگ پپرداختند.

سپس میهمان بین المللی دیگر همایش، آقای دکتر لی باوکم از اعضای هیات علمی آکادمی بی المللی آموزش کوچینگ ایمپکت از  ایالات متحده در خصوص اینکه چرا زمان آن رسیده که کوچینگ وارد سازمانها شود، به ایراد سخنرانی پرداخت و نکات جالب توجهی را بیان کرد.

پس از استراحتی چند دقیقه ای، آقای دکتر نریمان صدری ( از مدیران بسیار شاخص صنعت  داروی کشور، مدیرعامل شرکت درمان آرا و نیز مدیرعامل سابق شرکت سانوفی ایران ) به بیان تجربه زیسته خود با کوچینگ پرداخت که بسیار مورد اقبال مخاطبین قرار گرفت و پس از ایشان آقای دکتر عماد قائنی، مدیر عامل شرکت مشاوره مدیریت ایلیا، با توجه به تحقیقات و قعالیتهای بسیاری که در حوزه لیدرشیپ انجام داده اند، در خصوص رهبری و کوچینگ نقطه نظرات خود را با شرکت کنندگان و بینندگان همایش طرح نمود و به سبکی از رهبری تحت عنوان Servant Leadership  اشاره کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

سپس سخنران بین المللی دیگر برنامه، خانم جیلیان ویلیام جونز، مدیرعامل شرکت مشاوره توسعه امرج، نویسنده و کوچ  حرفه ای از بریتانیا، به بحث  کوچینگ  سازمانی و تعاریف آن پرداخت.

پس از آن شاهد گفتگوی آقای مهندس افشین چایچی (مدیرعامل گروه کیفکو و دبیر دیگر همایش ) و آقای سهیل میکائیل پدری بودیم که در خصوص ROI یا بازگشت سرمایه با استفاده از کوچینگ و واقعیت آن و نحوه محاسبه آن صورت گرفت.

برنامه آنلاین همایش در پایان همین گفتگو با جمع بندی آقای دکتر جعفری، تشکر از حضار و بینندگان و نیز حامیان به پایان رسید اما برای شرکت کنندگان حضوری، در ادامه یک کارگاه جذاب برنامه ریزی شده بود. در این کارگاه آقای کامران فرنیان، مدرس و کوچ حرفه ای تعاریفی جذاب از برخی مفاهیم ارائه کرد و سپس بازی مدیریتی با حضور افتخاری دو نفر از میهمانان برنامه به صورت داوطلبانه، آقای دکتر رامین سمیع زاده ( مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی ایران مال) و آقای دکتر مهدی روحانی ( موسس و مدیرعامل سرای ابریشم) به اجرا در آمد تا همه حضار در کشف برخی موارد  با این دو بزرگوار و آقای فرنیان همراه شوند.

 شرکت های همراه گروه روما به عنوان حامی در اولین کنفرانس کوچینگ

لحظه نگار